کودک 2 ساله
کودک 2 ساله

کودک 2 ساله

دانلود تغذیه کودکان دبستانی و پیش دبستانی

تغذیه کودکان دبستانی و پیش دبستانی

تغذیه کودکان دبستانی و پیش دبستانی صبحانه خوردن صبحانه برای کودکی که آماده ی رفتن به مهد کودک و مدرسه می شود، بسیار مهم است

دانلود تغذیه کودکان دبستانی و پیش دبستانی

تغذیه کودکان دبستانی و پیش دبستانی
تغذیه کودکان دبستانی 
تعذیه کودکان پیش دبستان
دسته بندی آموزشی
فرمت فایل doc
حجم فایل 25 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 4

تغذیه کودکان دبستانی و پیش دبستانی

صبحانه
خوردن صبحانه برای کودکی که آماده ی رفتن به مهد کودک و مدرسه می شود، بسیار مهم است و مادران عزیز باید به این وعده ی غذایی اهمیت ویژه ای دهند. مصرف صبحانه به کودکان کمک می کند تا فراگیری بهتری داشته باشند. انرژی و مواد مغذی مصرف شده می تواند باعث افزایش تحرک و فعالیت بدنی و در نهایت نشاط در کودکان شود.

دانلود تغذیه کودکان دبستانی و پیش دبستانی

دانلود بررسی و تحلیل هفت گروه کودکان استثنائی

بررسی و تحلیل هفت گروه کودکان استثنائی

بررسی و تحلیل هفت گروه کودکان استثنائی

دانلود بررسی و تحلیل هفت گروه کودکان استثنائی

بررسی گروه کودکان استثنائی
عقب ماندگی و اختلالات ژنتیک
انواع سندرم ها
منگولیسم یا سندرم دان
مسائل دوران بارداری
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل docx
حجم فایل 123 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 135

مقدمه

شنوایی یک توامندی حیاتی است یک کودک عادی قادر است که از طریق حس شنوایی زبان و مهارت گفتاری مورد نیاز در تعاملات اجتماعی و از طریق مهارت های آموزشگاهی یادگرفته و به کار بندد .

ناشنوایان همانند سایر کودکان به طور بالقوه به کسب و یادگیری قادر میباشند قضاوت آنها از داده های زبان شناختی ( ورودی ) که همان مواد خام در اکتساب زبان می باشند محروم اند در واقع گنجینه ی لغات خیلی کم است .

 

طبقه بندی معلولیت شنوایی :

1-ناشنوا = اختلالات شنوایی در روند پردازش اطلاعات دارای دو گروه است

الف : ناشنوای مادرزادی :نوزاد به طور ناشنوا به دنیا می آید

ب : ناشنوای آسیب زا : ناشنوایی طبیعی بدنیا آمده ولی بر اثر حادثه یا بیماری شنوایی اش را از دست می دهد

2- کم شنوا = به کسی کم شنوا گفته میشود که برای پردازش اطلاعات از وسایل کمک شنوایی استفاده نماید

عوامل موثر بر شنوایی :

1-    علل مربوط به قبل از تولد

مسمویت و عفونت مادر در زمان پیش از تولد می تواند باعث ایجاد نقایصی در شنوایی کودک گردد

2-    موارد آسیب زا به هنگام تولد

در هنگام زایمان به علت تنگی لگن خاصره ، استفاده از خورسپس و خونریزی داخلی جمجه ناشی از ضربه وارده بر سر نوزاد می باشد

3-    عوامل مربوط به بعد از تولد .

نقص شنوایی به علت حوادث و بیماری های پس از تولد مربوط می شود 

                                       صفحه

مقدمات و تاریخچه

1- آغاز سخن

2- پیش گفتار

3- بررسی آماری و سابقه

4- تعریف استثنایی

5- تاریخچه:-

6- در ایران- 

دسته بندی و تعریف و ویژگیهای بالینی

1- انواع استثنایی

2- تعریف ها:

3- علل و عوامل

4- عقب ماندگی و اختلالات ژنتیک

5- انواع سندرم ها

6- منگولیسم یا سندرم دان

7- سندرم صدای گربه و سوپرمن و کلاین فلتر

8- عوامل ناشناخته وهیدروسفال و میکروسفال

9- مسائل دوران بارداری

10- انواع بیماری ها و ضربه ها در تمام موارد

11- سن مادر و عاملRH

12- سوخت و ساز (متابولیسم)

13- عوامل فرهنگی

عکس العمل والدین

1- انواع خانواده- پذیرنده، انکارکننده و پنهان کننده

2- ارتباط خانواده با فرزند عقب مانده

3- واکنش های گوناگون خانواده

پیشگیری

1-پیش گیری

2-برنامه ریزی پیش گیری و مشاوره ژنتیک

3-مشکلات جنسی کودکان عقب مانده ذهنی

آموزش وپرورش

1-آموزش و پرورش و توان بخشی

سخن آخر-  توصیه و پیشنهادهای لازم: کلام آخر با فرجام سخن

منابع و مراجع

دانلود بررسی و تحلیل هفت گروه کودکان استثنائی

دانلود کار تحقیقی در مورد کودک آزاری

کار تحقیقی در مورد کودک آزاری

آنچه در این تحقیق در پی بررسی آنیم، وضعیت کودکان به عنوان بزه دیدگان بالقوه‌ای است که یافته‌های بزهدیده شناسی حمایت هر چه بیشتر از آنان را ایجاب می‌کند

دانلود کار تحقیقی در مورد کودک آزاری

کار تحقیقی
کودک آزاری
حمایت های کیفری
دسته بندی جغرافیا
فرمت فایل doc
حجم فایل 163 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 20

مقدمه:
در غالب جرایم دو کنشگر ضروری است: بزهکار و بزه دیده بر اساس نظریه حسابگری بنتام شخص قبل از ارتکاب جرم با سنجش منافع و مضار آن به حسابگری می‌پردازد و چنانچه دریابد منافع مکتبی احتمالی بیشتر از مضار است، اقدام خواهد کرد یکی از مواردی که می‌تواند در حسابگری بزهکار مورد لحاظ قرار گیرد وجود بزه دیده‌ای است که آماج مناسبی برای ارتکاب جرم باشد. اطفال و زنان به دلیل وضع فیزیولوژیک‌شان آماج مناسبی برای بزهکارانند. این گروه به دلیل فقدان قدرت جسمی کافی در مقابل ارتکاب جرم علیه خود مقاومت کمتری نشان می‌دهند و بعد از ارتکاب جرم نیز ادعای آنها به سختی پذیرفته می‌شود، از این رو از افشای بزه‌دیدگی خود ابا دارند. این مشکل باعث شده است که هم در عرصه بین‌المللی و هم داخلی در جهت حمایت از این دو گروه سیاست افتراقی اتخاذ شود در عرصه بین‌المللی اسناد بین‌المللی و در عرصه داخلی قوانین حمایتی عهده‌دار این هدفند که در حقوق داخلی گاه به صورت جرم‌انگاری خاص و گاه به صورت وضع مجازات شدیدتر نیست به مرتکبان جرایم علیه آنها تجلی پیدا می‌کند موقعیت اطفال که «بزه دیدگاه آرمانی» هستند به مراتب وخیم‌تر موقعیت زنان است، از این رو نیازمند حمایت و مساعدت‌های خاصی اند که متناسب با سن و مراحل رشد و نیازهای ویژه و فردی آنها باشد.
آنچه در این تحقیق در پی بررسی آنیم، وضعیت کودکان به عنوان بزه دیدگان بالقوه‌ای است که یافته‌های بزهدیده شناسی حمایت هر چه بیشتر از آنان را ایجاب می‌کند.
در این تحقیق سعی بر آن است که حداقل به چند سئوال مطرح دراین زمینه پاسخ داده شود:
سئوال اصلی آن است که چه علل و عواملی در بروز چنین رفتارهایی دخیل بوده و راهکارهای مناسب مبارزه با چنین عوامل کدامند. سئوال دیگر اینکه چه ارقام و حمایت‌های کیفری از طرف قانونگار در این زمینه پیش‌بینی شده است و سئوال آخر اینکه پیامدهای آزار کودکان به چند صورت قابل تصور است.
کودک آزاری
هر گونه فعل یا ترک فعلی که باعث آزار روحی و جسمی و ایجاد آثار ماندگار در وجود یک طفل شود کودک آزاری است و دیگر اینکه عبارت است از آسیب یا تهدید سلامت جسم و روان و یاسعادت و رفاه و بهزیستی کودک به دست والدین یا افرادی که نسبت به او مسئول هستند.

دانلود کار تحقیقی در مورد کودک آزاری

دانلود طراحی و چیدمان اتاق کودک

طراحی و چیدمان اتاق کودک

اتاق‌ کودک‌ فضایی‌ است‌ که‌ شخصیت‌ او را تعریف‌ می ‌کند و می‌ سازد؛ به‌ همین‌ دلیل‌ باید آن‌ را به‌ مکانی‌ دلپذیر مبدل‌ ساخت

دانلود طراحی و چیدمان اتاق کودک

طراحی و چیدمان اتاق کودک
طراحی
چیدمان
اتاق کودک
روانشناسی کودک
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 680 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 41

اتاق‌ کودک‌ فضایی‌ است‌ که‌ شخصیت‌ او را تعریف‌ می ‌کند و می‌ سازد؛. به‌ همین‌ دلیل‌ باید آن‌ را به‌ مکانی‌ دلپذیر مبدل‌ ساخت. کودکان احتیاج به فضایی جدا برای خواب یا بازی یا مطالعهدارند و نسبت به والدین و بزرگترها فضای حرکتی بیشتری مورد احتیاج آنهاست.مهمتریننکته این است که طوری طراحی کنیم که بنا به علایق در حال رشد کودک به راحتی قابلتغییر و محیطی انعطاف پذیر باشد. طراحی اتاق کودک می بایست با روحیه کودکان در تطبیق باشد و باید طوری طراحی شود که تا مدرسه رفتن کودک مورد استفاده قرار گیرد از این رو در طراحی فضاهای کودکان، شناخت کودک اهمیتی خاص می یابد. اولین چیزی که باید دردکوراسیون بندی اتاق کودکتان به آن توجه داشت، این است که این تزئینات بایدمطابق با سن و روحیه کودکان انجام گیرد.اگر فضای اتاق کودک کوچک است، می‌توان با استفادهاز رنگ‌های ملایم و طرح‌های خلوت فضای اتاق را از نظر وسعت، بزرگتر نشان داد و ازایجاد شلوغی جلوگیری کرداما باید توجه داشت که طرح و خصوصیات رنگ‌های بهکار رفته در آن، نقش مهمی ‌در روحیه، رفتار و حتی پایه‌ریزی شخصیتی کودک داراهستند، کودکان با سنین 7 تا 15سال کمتر به حیوانات روی دیوار و رنگهای ملایم احتیاج دارند بلکه به شور و شعفموجود در فضای اتاقشان که معمولا در شخصیت های فیلم و کارتونی مورد علاقه آنهانمایان است مشخص میشود.

اما اگر بخواهیم انسان‌هایی موفق و فهمیدهبه جامعه و به دنیا تحویل دهیم اول از همه باید محیطی سالم و امن برای رشد کودکانفراهم بیاوریم .

فهرست مطالب

چکیده-----------------------------------------------2

مقدمه---------------------------------------------3

روانشناسی کودک--------------------4

اهداف روان شناسی کودک-------------------------- --4

عوامل قطعی مؤثر در رشد هوش --------------------------5

خلاقیت در کودکان---------------------------7

روانشناسی اتاق کودک----------------------8

بهترین تزئین برای اتاق کودک----------------------10

خصوصیات کلی اتاق کودک -----------------------------------11

طراحی اتاق کودک----------------------------13

رنگ اتاق خواب ----------------------16

نور-------------------------19

دمای اتاق کودک -------------------------21

جاى بازى -----------25

اتاق شادی-------------------------25

پرسشنامه -------------------------------------27

نتایج بدست امده از پرسشنامه------------------33

پیشنهادات برای طراحی وچیدمان اتاق کودک با توجه به آنالیز های انجام شده----------34

منابع و ماخذ------------------39

دانلود طراحی و چیدمان اتاق کودک

دانلود مقاله ادبیات کودک و نوجوان

مقاله ادبیات کودک و نوجوان

دانلود مقاله ادبیات کودک و نوجوان برگرفته از داشنامه زبان و ادب فارسی

دانلود مقاله ادبیات کودک و نوجوان

ادبیات کودک و نوجوان
اثار مکتوب تخیلی
ادبیات شفاهی 
تخیلی و هنر مندانه
مخاطب محور 
ادبیات محور
نیکولاس تکر
سید علی کاشفی
کاشفی خوانساری
فرهنگ روان شناسی
ذوق کودکان
مهدی حجوانی
ادبیات سیاسی
دانلود 
دانلود مقاله
دانلود تحقیق
دانلود پایان نامه
دسته بندی تاریخ و ادبیات
فرمت فایل doc
حجم فایل 20 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 17

*مقاله ادبیات کودک و نوجوان*


ادبیات کودک‌ و نوجوان‌

 

 

  مهدی‌ حجوانی‌       

 

  برگرفته از: دانشنامه زبان و ادب فارسی   

 

 

 

 

  آثار مکتوب‌ تخیّلی‌ و هنرمندانه‌ای‌ که‌ یا برای‌ کودکان‌ و نوجوانان‌ نوشته‌ شده‌ باشد، یا، بدون‌ چنین‌ قصدی‌، چنان‌ خلق‌ شده‌ باشد که‌ توجّه‌ و علاقة‌ آنان‌ را برانگیزد.

  با این‌ تعریف‌، ادبیّات‌ شفاهی‌، که‌ درواقع‌ مادر ادبیّات‌ مکتوب‌ است‌، از محدودة‌ ادبیّات‌ کودک‌ و نوجوان‌ خارج‌ می‌شود. «تخیّلی‌ و هنرمندانه‌» بودن‌ این‌ ادبیّات‌ نیز، که‌ بر جنبة‌ زیبایی‌شناختی‌، هنری‌ و خیال‌پردازانة‌ آن‌ در بازآفرینی‌ واقعیّات‌ تأکید دارد، آن‌ را از نوشته‌های‌ غیرتخیّلیِ وفادار به‌ ثبت‌ واقعیّات‌، به‌ قصد آموزش‌ یا ایجاد مهارت‌ در مخاطب‌، جدا می‌سازد.

  عبارتِ «برای‌ کودکان‌ و نوجوانان‌» هم‌ به‌ این‌ معنی‌ است‌ که‌ آنچه‌ به‌صورت‌ مقاله‌ یا داستان‌ دربارة‌ کودکان‌ و نوجوانان‌ نوشته‌ شده‌ باشد و مخاطب‌ آن‌ بزرگسالان‌ باشند و نثر و پرداختش‌ در خور فهم‌ بچّه‌ها نباشد، مصداق‌ این‌ تعریف‌ نخواهد بود.

  جملة‌ «چنان‌ خلق‌ شده‌ باشد که‌....» ناظر بر آثاری‌ است‌ که‌ نویسنده‌ برای‌ بچّه‌ها ننوشته‌، ولی‌ مخاطب‌ کودک‌ و نوجوان‌ پیدا کرده‌ و بعدها در حوزة‌ این‌ ادبیّات‌ راه‌ یافته‌ است‌؛ مانند  اولیور تویست‌  ، اثر چارلز دیکنز  .

  اغلب‌ متون‌ نظری‌ ادبیّات‌ کودک‌ و نوجوان‌ سرزمین‌ ما از این‌ نکته‌ غفلت‌ ورزیده‌ و این‌ ادبیّات‌ را صرفاً «نوشته‌ها و سروده‌هایی‌» دانسته‌اند که‌ «ارزش‌ ادبی‌ یا هنری‌ دارند و برای‌ کودکان‌ و نوجوانان‌ پدید می‌آیند» (نک‌:.میرهادی‌،«ادبیّات‌ کودکان‌ و نوجوانان‌»، ج‌ 2، ص‌ 164). در چنین‌ تعریفی‌، ادبیّات‌ کودک‌ فقط‌ به‌ ادبیّاتی‌ منحصر شده‌ است‌ که‌ آگاهانه‌ و با قصد قبلی‌ برای‌ کودکان‌ و نوجوانان‌ نوشته‌ می‌شود، در حالی‌ که‌ در تعریف‌ این‌ مقاله‌، ادبیّات‌ کودک‌ و نوجوان‌ ممکن‌ است‌ بدون‌ در نظر گرفتن‌ مخاطبان‌ کودک‌ نیز نوشته‌ شود و سپس‌ مقبول‌ آنان‌ بیفتد. به‌ عبارت‌ دیگر در این‌ تعریف‌، هر دو رویکردِ مخاطب‌ محور و ادبیّات‌ محور، که‌ می ‌توان‌ آنها را با هم‌ تلفیق‌ کرد، اعتبار دارند. عدّه‌ای‌ نیز، در تعریف‌ ادبیّات‌ کودک‌، جوهرة‌ ادبی‌ آن‌ را انکار کرده‌ و برای‌ آن‌ شأنی‌ صرفاً ارتباطی‌ قائل‌ شده‌اند.از صاحبان‌ چنین‌ نظری‌، مثلاً، نیکولاس‌ تکر   (نک‌:.هانت‌، ص‌20) و سیّدعلی‌ کاشفی‌ را، در ایران‌، می‌توان‌ نام‌ برد(نک‌: کاشفی‌ خوانساری‌، ص‌ 19ـ29). در برخی‌ متون‌ قدیم‌تر، وقتی‌ که‌ از ادبیّات‌ کودک‌ سخن‌ رفته‌ است‌، ادبیّات‌ را به‌ مفهوم‌ دوم‌ به‌ کار برده‌اند: «در فرهنگ‌ روان ‌شناسی‌ و آموزش‌ و پرورش‌، ادبیّات‌ کودکان‌ به‌ مجموعة‌ آثار یا نوشته‌هایی‌ (کتابها و مقالات‌) گفته‌

 

 

 می‌شود که‌ به‌ وسیله نویسندگان‌ متخصّص‌ برای‌ مطالعة‌ آزاد کودکان‌ تهیّه‌ می ‌شود و در همة‌ آنها ذوق‌ و سطح‌ نضج‌ کودکان‌ مورد توجّه‌ است‌ (شعاری‌نژاد، ص‌ 29).

  در چنین‌ تعریفی‌، رویکرد به‌ ادبیّات‌ کودک‌ بیشتر تعلیم‌ و تربیتی‌ است‌. این‌ تلقّی‌ از ادبیّات‌ کودکان‌ به‌ ادواری‌ بازمی ‌گردد که‌ هنوز تفکیک‌ روشنی‌ بین‌ آثار ادبی‌ هنرمندانه‌ و آثار آموزشی‌ نبوده‌ و به‌عبارت‌ دیگر ادبیّات‌ کودک‌ استقلال‌ نداشته‌ و همچون‌ شاخه‌ای‌ از تعلیم‌ و تربیت‌ مطرح‌ بوده‌ است‌.

  امّا لفظ‌   ادبیّات‌ در تعریف‌ این‌ مقاله‌ به‌ معنی‌ موضوعی‌ مستقلّ است‌ که‌ به‌عنوان‌ اثری‌ هنری‌ شناخته‌ می‌شود، و نه‌ کلیّة‌ نوشته‌های‌ مربوط‌ به‌ موضوعی‌ خاصّ، مثلاً «ادبیّات‌ کاربرد کامپیوتر در خانه‌» یا «ادبیّات‌ سیاسی‌» ( فرهنگ‌ آکسفرد ، ص‌. 728 ).

  در تعریف‌ «کودک‌ و نوجوان‌» نیز، که‌ مفهومی‌ اعتباری‌ است‌ و باید حدود آن‌ از لحاظ‌ سِنّی‌ روشن‌ شود، در حوزه‌های‌ گوناگون‌ مانند روان‌شناسی‌، ادبیّات‌، آموزش‌ و پرورش‌، فقه‌ و حقوق‌ (قانون‌ مدنی‌، قانون‌ کار) اختلاف‌ نظر هست‌ و مرزبندیهای‌ گوناگونی‌ برای‌ آن‌ صورت‌ گرفته‌ است‌ (ذاکرشهرک‌ و بهداد، ص‌.76ـ79).

  در حوزة‌ ادبیّات‌ کودک‌ و نوجوان‌ ایران‌، از اوایل‌ دهة‌ شصت‌، دربارة‌ سالهای‌ دورة‌ کودکی‌ و نوجوانی‌، این‌ جدول‌ متداول‌ شده‌ است‌: گروه‌ سنّی‌ الف‌.. سالهای‌ پیش‌ از دبستان‌ و سال‌ اوّل‌ دبستان‌؛ گروه‌ سنّی‌ ب‌.. سالهای‌ دوم‌ و سوم‌ دبستان‌؛ گروه‌ سنّی‌ ج‌...سالهای‌ چهارم‌ و پنجم‌ دبستان‌؛ گروه‌ سنّی‌ د.. دورة‌ راهنمایی‌؛ گروه‌ سنّی‌ ه... سالهای‌ دبیرستان‌.

  نویسنده‌ ادبیّات‌ کودک‌. .نویسندة‌ ادبیّات‌ کودک‌ و نوجوان‌ یا کسی‌ است‌ که‌ با قصد قبلی‌ و در نظر گرفتن‌ مخاطبی‌ از پیش‌ تعیین‌شده‌   اثر خود را خلق‌ می‌کند، و یا نویسنده‌ای‌ است‌ که‌ به‌هنگام‌ نوشتن‌ کاملاً آزادانه‌ و بدون‌ در نظر گرفتن‌ مخاطبی‌ معیّن‌ عمل‌ کرده‌ است‌، امّا در حین‌ نوشتن‌، کودک‌ درونش‌ فعّال‌ شده‌ و اثرش‌ یا به‌ سنجش‌ ناقدان‌ و کارشناسان‌ ادبیّات‌ کودک‌ و نوجوان‌ و یا به‌ ذوق‌ و سلیقة‌ خود کودکان‌ و نوجوانان‌ پسندیده‌ و پذیرفتة‌ بچّه‌ها شده‌ است‌. گاه‌ نیز نویسندة‌ این‌ نوع‌ ادبیّات‌ خود کودک‌ یا نوجوانی‌ است‌ که‌ نوشته‌اش‌ از قوّت‌ ادبی‌ برخوردار است‌ و مصداق‌ ادبیّات‌ کودک‌ و نوجوان‌ واقع‌ می‌شود.

دانلود مقاله ادبیات کودک و نوجوان